Liga
Зарегистрирован: 01.11.2006 Сообщения: 129 Откуда: Riga
|
Добавлено: Thu Nov 22, 2007 8:32 am Заголовок сообщения: hippy |
|
|
20. gadsimta dumpinieki
Divdesmitā gadsimta sešdesmitajos gados hipiji bez jebkāda brīdinājuma pārvērta modi “ar kājām gaisā”. Viņi ienesa modē jaunu, vēl nebijušU stilu un krāsu vētru karuseli. No Hait-Ešberijas līdz Londonai un Katmandu hipiji ievilina modi sava psihodeliskajā ceļojumā.
Sešdesmito gadu modes likums bija – Nost ar visiem likumiem! Visam bija jābūt pēc iespējas mazāk līdzīgam 60. gadu sākuma bezkrāsainajiem, konservatīvajiem stiliem. Hipiju mode daudz ko ir aizņēmusies no Indijas, Nepālas, Centrālās Amerikas, Bali un Marokas tradicionālajiem stiliem. Arī renesanses laikmeta mode hipiju modes dizaineriem bija viens no iedvesmas avotiem.
Daudzas jaunas tendences modes jomā izplatījās no Sanfrancisko, Ņujorkas un Londonas pa visu plašo pasauli. Modes līderi bija to dienu ikonas. Rokenrola zvaigznes, tādi kā Džimmijs Hendrikss un Bītli, sabiedrībā parādījās visneiedomājamāko krāsu apģērbos.
Protams, ne visi hipiji varēja atļauties pirkt tādu pašu apģērbu kā rokzvaigznes. Hipiju veikali vairāk līdzinājās Pestīšanas Armijas noliktavām. Taču, neskatoties ne uz ko, hipiji mācēja ģērbties gaumīgi. Vajadzēja tikai paņemt vecus džinsus ar caurumiem un uzšūt uz tiem raibus ielāpus. Ja džinsi bija pārāk šauri, tad tos varēja izārdīt un šuvju vietās iešūt trīsstūrveidīgos auduma gabalus un rezultātā tika iegūtas lieliskas „kļošenes”. Nedārga bandana, veca jaka, nedaudz izdomas un tu jau biji modes virsotnē.
Vienīgais hipiju garderobes ierobežojums bija cilvēku psihodeliskā iztēle. Kļošenes valdīja pār pasauli – rūtainas, strīpainas, džinsa auduma, ādas, kokvilnas, ar zemu jostas vietu utt. Apģērba augšējā daļa bija tik pat raiba un dažāda – „negro” krekli, afrikāņu dašiki krekli košās krāsās, Vidusāzijas sarafāni, „tie-dye” krekli, un vīriešu zīda krekli ar volāniem. Meitenēm mugurā bija Indiešu sari un sarongas no Bali un Javas. Samts, āda, džinss, Indijas zīds un kokvilna bija ļoti populāri. Pop-arts, fraktāli tēli un psihodeliskie motīvi uz apģērba sagrozījuši cilvēkiem galvas. Apavos arī valdīja dažādība – sandales, zābaki ar rāvējslēdzi, kurpes uz platformas, košas lakotas kurpes. Kantrī stils, gari svārki...šai dažādībai nebija gala.
Tam visam pa pēdām sekoja sieviešu brīvības (vai verdzības) simbols – mini svārki! Tos izgudroja Merija Kanta 1965. gadā. Tieši pateicoties mini svārkiem zeķubikšu pārdošanas apjomi būtiski palielinājās. Savienojumā ar gandrīz caurspīdīgajām blūzēm, kuras atsedza kailo krūti, mini svārki izraisīja seksuālo revolūciju.
Modē bija dažādas rotaslietiņas no stikla pērlītēm, bandanas, ādas jakas, vestes ar volāniem, nelielas brilles ar apaļiem vai kantainiem krāsainiem stikliem. Rotaslietām, īpaši tām, kuras bija izgatavotas no Indijas vai Marokas sudraba, bija īpaša nozīme. Rotaslietas bija visur – rokas sprādzes, auskari un ķēdītes ap potītēm. Kaklarotas tika rotātas ar miera simboliem, ar kulonu paceltas dūres formā, iņ-jaņ simbolu, un citiem austrumu ezotēriskajiem simboliem. Galvas rotāja visdažādākās cepures - no augstām “Jamiroquai” cepurēm (Džons Filips tās dievināja) līdz mazām, cieši pieguļošām islama cepurēm (Riči Heivens). Bieži cepures izdaiļoja ar spalvām, bižutēriju un citiem krāsainiem priekšmetiem (Džimijs Hendrikss un Bon Dilans to dievināja).
Pārsteidzoši, ka ļoti daudz no to dienu modes ir atkal topā tik daudz gadus vēlāk. Mēs esam liecinieki hipiju modes atdzimšanai.
Un mati. Gari vīriešu mati simbolizēja nievājošu attieksmi pret visu sabiedrībā pieņemto. Pārsvarā hipiji vienkārši ataudzēja matus un līdzināja matu galus labākajā gadījumā reizi miljons gados. Vīrieši ataudzēja ūsas, bārdas un vaigubārdas. Sievietes pārstāja skūt paduses un kājas. Krūšturi pārvētās par sievietes apspiešanas simbolu un tika uzskatīts, ka ar to palīdzību valsts vara kontrolē brīvās hipiju sievietes seksualitāti.
Vēl ir nepieciešams piebilst, ka neviens sevi cienošs hipijs nekad neuzvilktu apģērbu ar jebkādas kompānijas logo vai simboliku. Hipiju vidū tas tika uzskatīts par absolūti nepieņemamu. Mūsdienu rietumu pasaules bērni un jaunieši zaudē vai prātu dēļ tā, lai tikai varētu līdzināties mūsdienu modes ideāliem, tā vietā, lai atmestu sporta apģērbu un izmantot nonkonformisma, revolūcijas un pret-establishment “Hippy Brand” stilu. Nekādu logotipu, nekādas reklāmas ar sportistiem, nekāda “promotion”, nekādas Varenā Dolāra atbalstīšanas – tikai nedārgs, ērts, vieglās kopšanas second-hand apģērbs piešķirs tavam izskatam savu stilu.
Arī smaržu pasaulē valdīja sava mode. Vīraka smarža piepildīja gaisu vietās kur atradās hipiji. Puķu bērniem bija attiecīgi jāsmaržo: lavandas, rožu un citu ziedu smaržas. Pačūlijas smarža bija vispopulārākā tajā laikā, jo šī smarža lieliski slēpa marihuānas smaku. Sandals un muskats bija vīriešu aromāti.
Mājas, koledžas, komūnas, visas vietas, kur hipiji mitinājās rotāja krāsaini plakāti. Tie bija nedārgi, lieli, krāsaini plakāti, kuri apsedza lielāko sienas daļu. Plakāti ar mūziķu, dažādu mūzikas albūmu un koncertu attēliem bija vispopulārākie. Vēl bija plakāti „Par mieru un mīlestību”, „Pret karu”, „Par feminismu” un dažādi citi par un pret kaut ko. Daudzi plakāti bija īsti mākslas darbi: Obrijs Bredsli un Maksfilds Perrišs bija to laiku populārākie mākslinieki. Tādu sirreālistu darbi, kā Salvadors Dalī un M.S. Ešers bija ideāli piemēroti pārdomām marihuānas kaifā. Tibetiešu mandalas un jantras tika izmantotas gan meditācijām, gan rotājumiem. Hipijiem ļoti patika izdaiļot savas istabas košās krāsās. Nereti uz sienām viņu mājokļos varēja redzēt varavīksni, zvaigznes un pat freskas.
Vairākums interjera priekšmetu bija ievesti no ārzemēm, un tieši hipiji provocēja to laiku importa bumu. Starp importētajiem priekšmetiem bija pērļu aizkari, lieli grīdas spilveni, pītas mēbeles, Indijas dievu statuetes, Marokas tepiķi utt. Veikali, kuri specializējas uz importa precēm, guva lielu peļņu pateicoties tieši hipijiem.
Līdz hipiju laikam, vairumā māju nevarēja atrast vairāk par vienu puķi vai augu podā. Hipiji tiecās pie dabas un piepildīja savas mājas ar dzīviem augiem. Viņi radīja kaut ko līdzīgu džungļiem savās mājās – ar papardēm, liānām un dažādiem neparastiem augiem. Dažreiz iekštelpās bija vairāk augu nekā mājas apkārtnē.
Būtisks hipiju mājas atribūts bija laba stereosistēma. Hipiji pirka vislabākos mūzikas centrus, kurus varēja atļauties. Mūzika bija ļoti svarīga hipiju dzīvē. Mūzikas pavadījumā dejoja, meditēja, rīkoja ballītes, nodarbojās ar seksu un devās LSD tūrēs.
Tipiska hipiju mašīna bija mikroautobuss vai VW busiņš. Nelieli treileri un pat skolas autobusi pārvērtās par hipiju mājokļiem. Dažkārt vienā mājā uz riteņiem mitinājās līdz pat desmit cilvēku. Parasti mašīnas krāsoja košās krāsās ar psihodeliskiem rakstiem un ornamentiem, visbiežāk tās bija puķes, miera vai mistikas simboli, vai vienkārši dabas skati.
Ēdiens ir jebkuras kultūras vissvarīgākā sastāvdaļa. Hipiji radīja paši savu virtuvi – Indijas, amerikāņu, Vidusāzijas, meksikāņu, Itālijas un Āzijas virtuvju mikslis ar veģetāriešu piegaršu. Tas bija nedārgs ēdiens – zupas, svaigi salāti, sātīgi pamatēdieni (ar lielu dārzeņu daudzumu) un deserti. Produktiem no sava dārza vienmēr bija priekšroka. Svaigi spiestas augļu sulas un jogurta kokteilis ir garšīgs un veselīgs cienasts.
Hipiji veicināja Indijas virtuves popularitāti. Sevišķi populāri kļuva kari, čapati, dahls un basmati rīsi. Āzijas ēdieni kā tofu, sojas pupas, tamari, rīsu krekeri, tempeh arī šodien ir amerikāņu veselīgas diētas sastāvdaļa. Maizes ceptuves visā Amerikā piedāvā dažādus graudu maizes veidus. Jogurts, kefīrs, kazas piens un siers, sojas piens – šie netradicionālie piena produkti ienāca mūsu veikalos pateicoties hipijiem.
Sabiedrībā ir maldīgs uzskats, ka hipiji piekopa neveselīgu dzīves veidu, bet tieši pateicoties viņiem 70. un 80. gados modē ienāca veselība un veselīgs dzīves veids.
Hipiji praktizēja dažādu pasaules kultūru medicīnu. Homeopātija, akupunktūra, masāža, refleksoloģija, šiacu un ajurvēda, vienkāršas pastaigas, tai-čī, joga, sufiju dejas, meditācija, gavēšana un saunas apmeklēšana – tas viss ļāva uzturēt možu garu un veselu ķermeni.
Staigāšana kailiem ir viena no vislielākajām brīvībām, ko atklāja hipiji. Gaisa un ūdens sajūta uz neapsegtas ādas sajūsmina un uzmundrina. Nost ar puritāņu tikumību un kautrību! Hipiji negatavojās pakļauties kompromisiem. Nūdistu pludmales, sauļošanās un peldēšana pa pliko, nūdistu kolonijas – tas viss parādījās pateicoties hipijiem. Nūdisms satuvina mūs ar dabu. Tas nogalina mūsu seksuālās bailes, izšķīdina psiholoģisko saikni starp kailumu un seksu, ļaujot mums atslābināties un baudīt cilvēka ķermeņa skaistumu.
Hipiji vienmēr rūpējās par ekoloģiju. Viņi bija pirmie, kas popularizēja produktus, kuru iepakojums bioloģiski sadalījās. Hipiji aicināja lietot dabiskas vielas it visā, sākot no audumiem un beidzot ar šampūniem. Tieši viņi panāca to, lai katram produktam būtu etiķete ar sastāvdaļām.
Principā, visi hipiji bija pret modi. Viņi noraidīja gan modes industrijas korporatīvo dabu, gan jebkāda veida spiedienu no kāda attiecībā uz to, kā ir jāģērbjas citiem un kā līdzināties standartam. Modes industrija tika uzskatīta par daļu no kapitālistiskās propagandas lielās mašīnas, kura liek cilvēkam strādāt melnā miesā, lai varētu iegādāties pēdējās modes preces. Un tieši šodien šis uzskats ir patiesāks kā jebkad. Ja tas nav apģērbs, tad rotaļlietas, elektronika, mašīnas, pat dzīves veids, kuru mums pārdod. Ar interneta pārdošanas sistēmas palīdzību ir iespējams izsekot jebkurai cilvēka kustībai. Daudzi to atbalsta un uzskata to par vienu no dižākajiem jaunizgudrojumiem un reālu tiešās pārdošanas instrumentu. Bet vai tas nav visefektīvākais veids kā turēt mūs ieslodzītus šajā patērēšanas murgā? Mūs baro ar garšīgiem un vēl garšīgākiem kumosiem līdz mēs kļūsim tik resni no to patērēšanas kā mūsu ķermeņi vairs nespēs kalpot nekam citam.
Hipiju atteikšanās no pieņemtās modes noveda pie citu kultūru pētīšanas, kuras procesā hipiji apguva daudzus jaunus jēdzienus un prakses, kuras agrāk rietumu sabiedrībai bija svešas. Šodien vairākums no tām ir mūsdienu sabiedrības kultūras un domāšanas sastāvdaļas. Hipiji ietekmējuši ne tikai ģērbšanas stilu, bet arī ideju un attiecību plašo spektru, līdz ar to mainot visu sabiedrību.
http://www.lifestudio.lv/index.php?id=28&id2=4 _________________ Dancing is like dreaming with your feet! |
|